maanantai 22. maaliskuuta 2010

En riktig luthersk biskop

Jag hittade den här skrivelsen från Kyrkpressens blogger, tidningen som ligger ytterst nära till Borå stift. Jag kan inte annat än dela skribentens åsikt om detta händelse. Tyvärr kunde jag inte själv vara present i biskopsvigning, vag var upptagen i Esse hela veckosluten.

Ja, detta nya plant behöver allas våra förböner. Missionsprovinsen gjorde med detta någonting som de lutherska fäder gjorde också på 1500 talens Tyskland, vigde egen biskop, som är inte "egen" utan såsom vi bekänner i kyrkans bekännelse "den gemensamma" Kristi kyrkans biskop.
Vesa Pöyhtäri

(20.03.2010) Kristian Nyman
"Så har det då hänt, det som vi så länge har väntat på. Finlands evangelisk-lutherska kyrka har fått en biskop. En riktig biskop. Och det var på tiden, minsann!

Nu tycker kanske någon att jag är ute efter att provocera. Det är jag kanske. Men faktum är att denne nye biskop som vigdes i dag, lördag, är medlem i den lutherska kyrkan. Han har valts till sitt ämbete av medlemmar av den lutherska kyrkan, och han har vigts till biskop av en luthersk biskop – som i sin tur är vigd av en luthersk biskop. Alltså är Matti Väisänen luthersk biskop. I Finland. Och i den lutherska kyrkan i Finland. (Eftersom han ju som biskop och tillika som medlem i nämnda kyrka knappast kan vara något annat...)

En RÄTT biskop då, hur är det med det? Ja, jag hävdar att han är det. Eller åtminstone att han KAN vara det. Tiden får väl visa hur det ligger till med den saken. Kommer han att vårda hjorden? Kommer han att vaka över den rätta, bibliska läran? Kommer han att värna om enheten mellan de kristna? Nåja, hur det blir med den saken får som sagt framtiden utvisa. Men förutsättningar vara en riktig biskop, det har han. Och en sådan behöver vi. För det börjar vara en tid sedan vi har sett en sådan i vår kyrka."
Kristian Nyman

Ei kommentteja: